РУС БЕЛ ENG

Система упражнений и приемов обучения

Система упражнений и приемов обучения,

направленная на формирование компонентов социокультурной компетенции учащихся

 

Показатель СКК

 

Содержание

Упражнения, приемы обучения

Знания о национально-культурных особенностях стран изучаемого языка

1. Владение знаниями фактической культуры (общеизвестные факты истории, географии, политики, образования и т.д.)

2. Владение знаниями художественной культуры (литература, искусство, наука, архитектура и т д.)

3. Владение знаниями об особенностях национальной ментальности (традиции, обычаи, праздники, особенности национального характера)

- Make a collage, showing cultural peculiarities of the UK (e.g. the peculiarities of educational system, etc.).

- Show some cultural peculiarities of the UK (e. g. "Shopping in London"), using "Mindmap".

-Read and discuss the text paying attention to the cultural peculiarities of Britain and the British.

- Watch the film and discuss the cultural peculiarities of Britain and the British.

-Make a project about some cultural peculiarities of Britain and the British.

Лексические единицы, отражающие национально-культурную специфику страны изучаемого языка

1. Умение узнавать в различных типах текстов и аудиоматериалах социокультурно маркированные лексические единицы

2. Умение переводить социокультурно маркированные лексические единицы или подбирать к ним соответствующие эквиваленты

3. Умение комментировать социокультурное содержание лексических единиц, отражающих национально-культурную специфику страны изучаемого языка

 

- Read the text and underline the words connected with the culture.

- Listen to the text and underline the words in the list connected with the culture.

- Listen to the text and write down the words connected with the culture.

- Match the words connected with the culture with their equivalents.

- Translate the words connected with the culture.

- Look at the pictures and match them with their names.

- Match the portraits of people with their names.

- Give the names to the buildings in the pictures. Where can you see these?

- Watch the video and match the pictures with the names.

Match the words with their descriptions.

- Complete the sentences using the words below.

- Complete the sentences (the list of words is not given).

- Explain the essence and historical associations connected with the words and word combinations.

Навыки речевого и неречевого поведения носителей изучаемого языка

1. Знание формул речевого этикета в рамках стандартных ситуаций общения (формы приветствия, прощания, обращения и др.)

2. Знание вербальных средств передачи и получения информации

3. Знание типичных стратегий поведения в стандартных ситуациях социально-бытовой, социально-культурной и учебно-трудовой сферах

- Choose the correct reply / answer.

- Complete the dialogues.

- Correct the mistakes.

- Give English / Russian equivalents to…

- Fill in the missing words/phrase.

- Look at the dialogue. Fill in the missing phrases (from the list below).

- Match a line in A with a line in B

- Look at the dialogues below and choose the correct replies…

Умение

использования в речи приобретенных социокультурных знаний

1. Умение корректно употреблять социокультурно маркированные лексические единицы

2. Умение применять знания о национально-культурных особенностях страны изучаемого языка при построении речевых высказываний

3. Владение умением социально корректно использовать коммуникативные функции языка (просьба, убеждение, совет

и т.д.)

4. Умение выбирать адекватный ситуации общения стиль речевого и неречевого поведения

5. Умение выделять общее и специфичное в культуре родной страны и страны изучаемого языка

- Put the lines in the correct order.

- Listen to the dialogues and match them to the situations in the list below.

- Read the situations What do you say in these situations? (Choose the right variant).

-Look through the forms of greeting /saying goodbye /giving advice / apologizing, etc, say when you can use them, describe the situation.

- Read the dialogues and describe the situations where they may occur.

- Decide whether the following ways of behavior are usual in the UK.

- Watch the film paying attention to the people's behaviour in different situations. Be ready to discuss it, to answer some questions about typical behaviour.

- Role-plays, the aim of which is to discuss, show, present the foreign culture.

- Read the text and compare two cultures/countries (find similarities / the same things / differences, describe, etc).

Система упражнений и приемов обучения,

направленная на формирование компонентов социокультурной компетенции учащихся

 

Показатель СКК

 

Содержание

Упражнения, приемы обучения

Знания о национально-культурных особенностях стран изучаемого языка

1. Владение знаниями фактической культуры (общеизвестные факты истории, географии, политики, образования и т.д.)

2. Владение знаниями художественной культуры (литература, искусство, наука, архитектура и т д.)

3. Владение знаниями об особенностях национальной ментальности (традиции, обычаи, праздники, особенности национального характера)

- Make a collage, showing cultural peculiarities of the UK (e.g. the peculiarities of educational system, etc.).

- Show some cultural peculiarities of the UK (e. g. "Shopping in London"), using "Mindmap".

-Read and discuss the text paying attention to the cultural peculiarities of Britain and the British.

- Watch the film and discuss the cultural peculiarities of Britain and the British.

-Make a project about some cultural peculiarities of Britain and the British.

Лексические единицы, отражающие национально-культурную специфику страны изучаемого языка

1. Умение узнавать в различных типах текстов и аудиоматериалах социокультурно маркированные лексические единицы

2. Умение переводить социокультурно маркированные лексические единицы или подбирать к ним соответствующие эквиваленты

3. Умение комментировать социокультурное содержание лексических единиц, отражающих национально-культурную специфику страны изучаемого языка

 

- Read the text and underline the words connected with the culture.

- Listen to the text and underline the words in the list connected with the culture.

- Listen to the text and write down the words connected with the culture.

- Match the words connected with the culture with their equivalents.

- Translate the words connected with the culture.

- Look at the pictures and match them with their names.

- Match the portraits of people with their names.

- Give the names to the buildings in the pictures. Where can you see these?

- Watch the video and match the pictures with the names.

Match the words with their descriptions.

- Complete the sentences using the words below.

- Complete the sentences (the list of words is not given).

- Explain the essence and historical associations connected with the words and word combinations.

Навыки речевого и неречевого поведения носителей изучаемого языка

1. Знание формул речевого этикета в рамках стандартных ситуаций общения (формы приветствия, прощания, обращения и др.)

2. Знание вербальных средств передачи и получения информации

3. Знание типичных стратегий поведения в стандартных ситуациях социально-бытовой, социально-культурной и учебно-трудовой сферах

- Choose the correct reply / answer.

- Complete the dialogues.

- Correct the mistakes.

- Give English / Russian equivalents to…

- Fill in the missing words/phrase.

- Look at the dialogue. Fill in the missing phrases (from the list below).

- Match a line in A with a line in B

- Look at the dialogues below and choose the correct replies…

Умение

использования в речи приобретенных социокультурных знаний

1. Умение корректно употреблять социокультурно маркированные лексические единицы

2. Умение применять знания о национально-культурных особенностях страны изучаемого языка при построении речевых высказываний

3. Владение умением социально корректно использовать коммуникативные функции языка (просьба, убеждение, совет

и т.д.)

4. Умение выбирать адекватный ситуации общения стиль речевого и неречевого поведения

5. Умение выделять общее и специфичное в культуре родной страны и страны изучаемого языка

- Put the lines in the correct order.

- Listen to the dialogues and match them to the situations in the list below.

- Read the situations What do you say in these situations? (Choose the right variant).

-Look through the forms of greeting /saying goodbye /giving advice / apologizing, etc, say when you can use them, describe the situation.

- Read the dialogues and describe the situations where they may occur.

- Decide whether the following ways of behavior are usual in the UK.

- Watch the film paying attention to the people's behaviour in different situations. Be ready to discuss it, to answer some questions about typical behaviour.

- Role-plays, the aim of which is to discuss, show, present the foreign culture.

- Read the text and compare two cultures/countries (find similarities / the same things / differences, describe, etc).